În fiecare zi primiți multe e-mailuri, inclusiv unele care vă lasă mai mult de unul perplex cu privire la natura lor: vor fi mesaje reale sau fiabile sau încercări de înșelăciune, concepute pentru a vă fura parolele și detaliile cardului de credit? Dacă nu sunteți sigur cu privire la acest subiect, acest ghid vă poate ajuta.

În următoarele câteva rânduri, voi încerca să vă dau câteva „sfaturi” cu privire la modul de recunoaștere a unui e-mail fals , astfel încât să vă puteți apăra de escrocherii, din păcate din ce în ce mai răspândite pe web. Vă voi oferi indicații generale pentru distingeți un mesaj care ar putea fi o fraudă, prin unele dintre caracteristicile sale, așa că vă voi da câteva indicații cu privire la ce să faceți în nefericitul caz în care veți ajunge victima unui astfel de atac. În cele din urmă, voi lista soluțiile potrivite pentru a vă proteja căsuța de e-mail.

În acest moment, tot ce trebuie să faceți este să luați câteva minute de timp liber și să citiți ce trebuie să vă spun: veți vedea că, în final, veți putea identifica toate e-mailurile false fără a cădea în capcana lor. și, într-adevăr, veți avea toate informațiile de care aveți nevoie pentru a le raporta oricui este responsabil. Vă doresc o lectură bună și vă doresc mult noroc pentru toate!

email

email

Pentru început, aș dori să vă ofer un set de reguli generale pentru recunoașterea unui e-mail fals , astfel încât să puteți verifica instantaneu mesajele de e-mail primite.

În primul rând, tipurile de mesaje care pot fi primite prin e-mail trebuie clasificate . Cu excepția e-mailurilor prietenilor, colegilor și rudelor, pe care știți să le recunoașteți și despre care credeți că sunt fiabile (atenție, totuși, la acestea din urmă: dispozitivele lor ar putea fi afectate de programe malware care trimit mesaje frauduloase în numele lor; în plus, nu ar fi dificil pentru persoanele rău intenționate să vă cunoască și / sau contactele dvs. să vă trimită e-mailuri cu adrese false, pretinzându-vă că sunt cunoscuții dvs.), există clasicele e-mailuri comerciale de spam (cele trimise de companii, influențatori etc., cu un anumite diligențe pentru a promova evenimente și produse) și e-mailuri de phishing. În ultimul tip de e-mail trebuie să acordați o atenție specială, deoarece este o adevărată încercare de extorcare , care vizează extragerea parolelor , informațiilor personale și a datelor de plată .

Dacă doriți să testați veridicitatea unui e-mail, începeți prin observarea expeditorului mesajului: dacă acesta pare să provină de la un contact cunoscut al dvs., ar trebui să puteți continua deschiderea acestuia în pace, așa cum sa subliniat mai sus , adresele pot fi falsificate, iar dispozitivele propriilor contacte ar putea fi afectate de programe malware care trimit e-mailuri frauduloase de la sine, deci este necesară întotdeauna puțină atenție. De asemenea, examinați cu atenție conținutul mesajului, fără a deschide atașamentele: dacă observați fraze „ciudate” , poate în limbi străine sau cu erori de ortografie care sunt neobișnuite pentru expeditor, ar putea fi un mesaj neautentic.

Dacă, pe de altă parte, e-mailul provine de la o instituție de credit, a cărei client sunteți sau nu, sau de la platforma aferentă unui serviciu, aveți mare grijă. Ar putea fi spam sau, și mai rău, o încercare de phishing.

După ce ați verificat expeditorul, aruncați o privire și în căsuța de e- mail a destinatarului : este posibil să aveți anumite suspiciuni în cazul în care nu sunteți singurul (în mod evident acest lucru nu se aplică mesajelor de lucru, de studiu sau colective, unde funcția de copiere Cărbune (Cc) este folosit des). În alte situații, ar putea fi un proces care are ca scop replicarea unui virus computerizat .

În cazul în care vă aflați deschizând e-mailul suspect, înainte de a lua orice măsură, aruncați o privire bună la textul mesajului . Dacă citiți solicitări de acces la un portal de servicii bancare la domiciliu ( cont curent online ), un serviciu de resetare a parolei sau a altor acreditări, dacă vă solicită documente sau vă avertizează că aveți bani de încasat și nu dvs. ați solicitat în prima persoană care primește un astfel de mesaj, NU FACEȚI CLIC PE LINKURI și aruncați imediat mesajul.

Există o mare probabilitate că este vorba de o încercare de phishing , în care, pe lângă replicarea identității dvs., hackerii ar putea accesa contul dvs. bancar. Amintiți-vă: banca dvs. sau orice altă instituție bancară și poștală nu solicită niciodată date sensibile ale utilizatorilor prin e-mail, la fel ca diversele platforme, note și serii online pe care ați deschis un cont.

Mai mult decât atât, este foarte dificil pentru cineva să vă doneze bani, în general, darămite, făcând doar clic pe un hyperlink. Prezența erorilor gramaticale sau a mesajelor scrise într- o limbă străină ar trebui să trezească și mai multe suspiciuni : nu ezitați în fața acestor situații: raportați și ștergeți imediat e-mailul.

email2

email2

Despre linkuri și atașamente în e-mailuri, deși majoritatea clienților de e-mail sunt capabili să blocheze fișierele executabile pentru sistemele de operare Windows , MacOS și Linux (cele cu extensii .exe , .dmg , java ,. Vba etc.) atunci când nu sunteți siguri de unde vine un mesaj, este întotdeauna bine să nu descărcați documentele incluse și să nu deschideți linkurile din text. Acestea pot conține viruși , spyware și malwarede diverse feluri. Din e-mailurile suspecte, nici măcar nu descărcați .zip , .rar , fișiere Office , PDF-uri sau imagini .

În ceea ce privește legăturile, o verificare suplimentară pe care o puteți face este să plasați cursorul mouse-ului peste ele, verificând din previzualizare că acestea nu conduc nicăieri altundeva decât acolo unde este indicat de formulare. Dacă numele de domenii web sunt indicate într-un e-mail, acordați atenție modului în care sunt scrise: dacă, de exemplu, numele unei companii cunoscute nu apare înaintea extensiei .com , .it , .net și așa mai departe, dar există un alt cuvânt între ele, ar putea fi un subdomeniu înșelător .

Pentru a da un exemplu practic: dacă site-ul principal este https://aranzulla.it, o adresă de acest tip https://pagina.aranzulla.ittrebuie considerată de încredere (întrucât domeniul care îl găzduiește este întotdeauna aranzulla.it), în timp ce o adresă de acest tip nu trebuie să fie de încredere https://aranzulla.fake.it, așa cum o pagină a domeniului fake.itși nu a aranzulla.it. În acest context, acordați atenție și caracterelor individuale care sunt folosite pentru adresele de vizitat: un punct deplasat sau un caracter neobișnuit, care arată ca o literă folosită în mod obișnuit, este suficient pentru a înșela utilizatorii și a-i redirecționa către domenii frauduloase!

Cu fiecare ocazie în care se face o cerere de bani sau când se dă în mod neașteptat o comunicare a câștigurilor de bani , se notifică o presupusă penalizare sau se citește un e-mail amenințător în care utilizatorul este obligat să facă ceva ciudat, nu trebuie să acordați credit scrisorilor și, dacă este posibil, raportați incidentul unei autorități competente . În multe cazuri, pe scurt, pentru a recunoaște un e-mail fals este suficientă o înțelepciune simplă și bunul simț.

Ce trebuie făcut dacă o victimă a phishingului

email3

email3

Chiar și cu toată atenția cazului, nu ați reușit să evitați înșelăciunea, așa că vă temeți că datele dvs. personale și banii dvs. ar putea fi în pericol: nu vă panicați, iată ce trebuie să faceți dacă sunteți victima unui phishing .

În cazul în care vi s-a cerut să introduceți datele de conectare referitoare la un serviciu pe care îl utilizați efectiv, între timp puteți acționa schimbându-vă parola imediat .

Vă recomandăm să modificați și parola pentru contul dvs. de e-mail și pentru toți cei conectați, adică unde v-ați folosit e-mailul pentru a finaliza înregistrarea pentru un serviciu. Deci, ar putea fi rețele sociale , cum ar fi Facebook , Instagram , Twitter și așa mai departe (apropo, dacă vi se întâmplă să fiți etichetat sau accesat de profiluri clar false pe rețelele de socializare, utilizați întotdeauna formularul de raportare spam sau orice alt tip de încălcare , prezent în general pe aceste canale), a contului de găzduire și a site – ului său web și / sau a comerțului electronic și mai ales a băncii .

În această din urmă situație, acordați o atenție deosebită și contactați imediat banca unde ați deschis serviciile financiare, raportând incidentul și activând imediat procedura de blocare a cardului de credit . În acest sens, citiți și ghidul meu despre ce trebuie făcut în cazul unui card de credit clonat .

În orice caz, în orice caz de phishing, este bine, de asemenea, să vă raportați la Poliția Poștală și de Comunicații , organismul instituțional însărcinat cu gestionarea infracțiunilor informatice .

În cele din urmă, efectuați o scanare detaliată a dispozitivelor dvs. (toate cele pe care le dețineți, de la PC la smartphone , trecând prin tabletă ) cu un software anti-malware: în acest sens, citiți ghidurile mele în care încerc să vă dau câteva indicații care este cel mai bun antivirus și cum se elimină programele malware , adică toate acele programe create în scopuri rău intenționate, capabile să provoace daune dispozitivelor unui utilizator, cum ar fi, de exemplu, chiar și spyware .

Întrucât, așa cum spune celebrul slogan „Prevenirea este mai bună decât vindecarea” , veți învăța cum să preveniți atacurile cibernetice citind sfaturile mele despre cum să vă protejați computerul împotriva hackerilor .

Cum să evitați e-mailurile false

email4

email4

Primul lucru de făcut este să creați filtre anti-spam , disponibile pentru toate serviciile majore și clienții de e-mail. Setarea acestora vă va permite deja să reduceți majoritatea mesajelor nedorite, care vă pot contacta prin e-mail. Adesea, criteriile utilizate de filtre prevăd blocarea unui anumit expeditor , a e-mailurilor de la un anumit furnizor sau a e-mailurilor care conțin anumite cuvinte sau termeni , care se referă la lumea banilor, la conținutul pentru adulți sau în orice mod ambiguu.

Pentru a ști cum să activezi filtrele pentru principalele servicii de e-mail, citește ghidurile mele de pe Gmail , Outlook , Yahoo , Alice Mail , iCloud , Virgilio și Libero . În plus, puteți găsi informații suplimentare în ghidurile mele despre cum să blocați e-mailurile de la o adresă și cum să blocați e-mailurile nedorite .

Un alt pas este raportarea spamului : înainte de a șterge un mesaj de „hărțuire”, utilizați opțiunea pe care clientul dvs. o pune la dispoziție pentru a împiedica același conținut să vă ajungă din nou prin e-mail. Ar trebui să îl găsiți la rubrica Marcați ca spam sau Raportați ca spam și așa mai departe.

Newsletter – ul poate fi de ajutor: prin înregistrarea primiți informații și chiar reduceri. Cu toate acestea, uneori, înregistrarea pentru un astfel de serviciu poate să fi avut loc neintenționat, așa că vă rugăm să ștergeți adresa dvs. din listă. Acest lucru ar trebui să fie întotdeauna posibil, în conformitate cu regulile GDPR ale garantului pentru protecția datelor cu caracter personal , deoarece fiecare mesaj dintr-un buletin informativ trebuie să includă un link în partea de jos care permite utilizatorului să nu mai primească acel tip de e-mail.

O soluție mai „radicală” poate fi reprezentată de utilizarea unei cutii poștale temporare : evaluați argumentele pro și contra ideii și pentru mai multe detalii despre subiect, precum și pentru a cunoaște diferitele tipuri de spam, citiți ghidul meu despre cum să evitați e-mailurile spam .

Când vine vorba de phishing , primul pas pe care îl puteți face este să faceți cercetările online folosind un portal web securizat . Puteți să-l recunoașteți prin utilizarea protocolului HTTPS (prescurtare pentru HyperText Transfer Protocol over Secure Socket Layer ) în bara de căutare , precum și prin prezența unei pictograme de lacăt . Citiți, de asemenea, ghidul meu despre cum să aflați dacă un site web este sigur .

Când faceți cumpărături online , faceți-o de pe site-uri cunoscute a căror seriozitate este verificabilă, comparați opiniile și feedback-ul despre acestea și despre produsele pe care le vând, nu cumpărați articole care nu sunteți convins de calitatea lor sau care vă dau ideea de a fi contrafăcut . Mai presus de toate, utilizați întotdeauna metode de plată sigure , cum ar fi PayPal . Pentru a afla mai multe, vă sugerez să citiți ghidurile mele despre cum să preveniți escrocheriile online și cum să faceți cumpărături online în siguranță .

Dacă sunteți utilizator al serviciilor financiare ale Poste Italiane, puteți citi atenția pe care am scris-o despre cum să vă apărați de phishing-ul Poste Italiane .

Evitați în mod absolut dezvăluirea datelor dvs. de acces în conturile diferitelor servicii, generați mereu parole diferite pentru fiecare dintre ele și nu le salvați pe computer , expunându-le mai probabil la vulnerabilități în sistemele informatice. În acest sens, vă recomand cu tărie să utilizați programe pentru a păstra și a genera parole sigure .

Respectarea acestor precauții simple ar trebui, de asemenea, să vă împiedice să primiți prea multe e-mailuri false.

Pentru orice clarificare suplimentară, personalul Virgilio este la dispoziția dvs., contactați-ne!